mandag 18. juli 2011

Altaelva

Endelig var det min tur til å få prøvd meg i elva! Hadde døgn i midten av juli på forbygninga, et vald som ligger rimelig langt nede, ikke mange minutters kjøring fra sentrum.

Alle vet jo at å fiske fra båt er for pensjonister og slukfiskere.
70 % av laksen hoppa godt utenfor kastehold, så vi valgte å fokusere på de resterende 30 %. Flaks for oss at vannstanden var lav slik at vi fikk vada på grusryggen nedenfor det ene brukaret.

For å gjøre an lang historie kort, landa 3 laks, 8,5 kg, 7,5 og en grills på 2,8. I tillegg mista jeg noen lakser og var i kontakt med fisk på nesten hver runde i hølen. For ei elv!
Til slutt noen erfaringer. Har alltid ment at flua ikke er så viktig i laksefiske. Det har litt å si med størrelse og balanse, dybde den fiskes på, men om det skal være jungle cock, rødt eller sort hode osv har jeg aldri hatt trua på, frem til nå. Oppdaga at laksen kun ville ha ei type flue. Etter noen fluebytter, kom "gullegget" på fortommen, og da starta moroa. Utover natta ble flua oppspist av laksetenner, og til slutt knela den helt. Da vi satte på ei anna flue, ble det helt dødt.

Et elendig bilde av flua kommer her. Skal legge ved bindebeskrivelsen (og muligens bedre bilde) senere.
Uansett, neste år er jeg tilbake (insh allah).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar